MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
19 września 2012

SZWENDAK SOPOCKI

Prezydent miasta Sopot, Jacek Karnowski raczył wydać osobiste zarządzenie w myśl którego rowerzyści korzystający ze ścieżki biegnącej wzdłuż wybrzeża Zatoki Gdańskiej i pozostającej w granicach znanego kurortu, zobowiązani są ograniczyć prędkość do… 10 km/h.

Sęk w tym, że dla wielu cyklistów Sopot nie jest miastem docelowym, gdzie jazda w tempie porównywalnym z energicznym marszem miałaby nawet swój dodatkowy walor, pozwalając np. na dłuższe lansowanie markowego stroju, topowego roweru czy wycieniowanej sylwetki. Są tacy – z niżej podpisanym włącznie – którzy włości Pana Karnowskiego traktują tylko jako punkt tranzytowy w drodze między Gdynią i Gdańskiem lub na szutrowe trasy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Jest to tranzyt – dodajmy – uciążliwy od wielu lat, choćby z powodu ścieżek rowerowych wytyczonych jedynie pędzlem oraz braku bezkolizyjnego objazdu nasady mola. Najnowsze zarządzenie prezydenta pogarsza ten stan jeszcze bardziej, aż do granic śmieszności.

Motoryzacyjna pasja, realizowana w różnej formie – z publicystyką włącznie – od lat z górą czterdziestu nie uczyniła mnie bynajmniej wrogiem roweru i rowerzystów. Wprost przeciwnie, napędzany siłą mięśni jednoślad to dla mnie najlepsza forma rekreacji po tysiącach godzin spędzanych nie tylko za kierownicami pojazdów silnikowych  ale także przy komputerze. Z własnego doświadczenia wiem jednak, że musi to być rekreacja w miarę intensywna. Nie siadam na rower, jeśli długość trasy do pokonania nie przekracza 25 km. Godzina jazdy to minimum, podobnie jak średnia prędkość oscylująca w granicach 20 km/h. Rowerowy wypad z domu lub z miejsca pracy w Gdańsku do klifu w Gdyni-Orłowie i z powrotem, spełniał te warunki idealnie. Znacząca w tym zasługa gdańskiego odcinka ścieżki rowerowej w pasie nadmorskim, godnego miana rowerostrady – szerokiej, szybkiej i bezpiecznej dzięki wyraźnemu odseparowaniu od deptaka dla pieszych. Sopot pod tym względem jawi się – powiedzmy delikatnie – nieszczególnie. Prezydencki dekret  „-10” pogorszył ten obraz jeszcze bardziej. 

Co ciekawe, Jacek Karnowski ochoczo przyznaje się do wykształcenia technicznego i to na poziomie wyższym. Wprawdzie sam dyplom inżyniera nie gwarantuje „z punktu” myślenia i działania racjonalnego lecz przynajmniej obliguje do starań, aby takie myślenie i działanie wykazywać. Byłem święcie przekonany, że rosnąca z każdym rokiem liczba incydentów kolizyjnych między rowerzystami i pieszymi w rejonie mola sopockiego zmobilizuje inż. Karnowskiego do rozwiązań godnych menedżera z technicznym przygotowaniem. Np. odseparowania ścieżek rowerowych od chodników czymś więcej niż farbą lub wyeliminowania iście kretyńskiej konieczności pchania roweru przez Plac Zdrojowy wypełniony tysiącami wczasowiczów poprzez wykonanie bezpiecznego objazdu rowerowego, choćby pod nasadą mola. Tymczasem prezydent Sopotu zrobił coś zgoła odmiennego. Wydał dekret i postawił tablice z zakazami…

Dodajmy, że jest to ten sam prezydent który pozwolił, aby w jego mieście i za jego kadencji wybudowano tunel samochodowy pod Placem Zdrojowym (w ciągu ulic Grunwaldzkiej i Powstańców Warszawy) o wysokości… 3,1 m, dokładnie o 0,9 m mniejszej niż dopuszczalna. Tym sposobem z dobrodziejstw tego „dzieła inżynierskiego” nie może korzystać m.in. absolutna większość autokarów, czyli autobusów turystycznych. Ich typowa wysokość, będąca konsekwencja rozbudowanej części bagażowej oraz klimatyzatorów dachowych to 3,4 m. Podkreślmy – rzecz dotyczy miasta chełpiącego się mianem letniej stolicy Polski i deklarującego niemal na każdym kroku swoje zainteresowanie rozwojem ruchu turystycznego.

Jako dziennikarz z wykształceniem stricte technicznym (od technikum do politechniki),  proponuję Jackowi Karnowskiemu wyjście honorowe: ukończyć w trybie zaocznym jakąś politologię, socjologię, ekonomię, filozofię lub inną tego typu specjalność opartą na podbudowie marksistowsko-leninowskiej i nie przyznawać się więcej do inżynierskiego dyplomu. Wówczas durnowate dekrety bedzie można ogłaszać zdecydowanie łatwiej, a i poronione inwestycje (takie choćby jak wspomniany tunel) znajdą większe zrozumienie wśród mieszkańców i gości. Wszak dyletantom wybacza się więcej. Zwłaszcza dyletantom dyplomowanym.

Tekst i zdjęcia
Henryk Jezierski

(19.09.2012)

NISSAN JUKE: UNIERUCHOMIONY SILNIK SPADEK Z NADZIEJAMI

Related Posts

NIECH SIĘ STANIE STANOWSKI!

FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 - 2023

NIECH SIĘ STANIE STANOWSKI!

PROGRAM KAŻDEGO POLAKA NA KOLEJNE LATA: STOP ZAŻYDZANIU POLSKI!

FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 - 2023

PROGRAM KAŻDEGO POLAKA NA KOLEJNE LATA: STOP ZAŻYDZANIU POLSKI!

„OSTATNIA >LASKA< GEREMKA" JUŻ W SPRZEDAŻY!

FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 - 2023

„OSTATNIA >LASKA< GEREMKA" JUŻ W SPRZEDAŻY!

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT