MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
29 kwietnia 2009

SZYBKIE I… REJESTRUJĄCE

We wtorek, 28 kwietnia 2009, w siedzibie Gdańsk Transport Company (GTC) – koncesjonariusza 90-kilometrowego odcinka autostrady A-1 między  Rusocinem i Nowymi Marzami – przedstawiciele pomorskiej policji  otrzymali kluczyki do dwóch nowych Volkswagenów Passatów 2.0 TSI. Zakup samochodów przygotowanych przez firmę Wątarski, autoryzowanego dealera VW we Włocławku oraz oficjalnie przekazanych przez gdańską fundację „Bezpieczni w Ruchu Drogowym” został sfinansowany przez GTC.

 

 

 

Można zatem spodziewać się, że głównym terenem „penetracji” nie oznakowanych, srebrnych aut będzie wspomniany fragment A-1, chociaż policjanci wspominają także o obwodnicy Trójmiasta i innych pomorskich drogach o największym natężeniu ruchu. Od dzisiaj flota trudnych do rozpoznania radiowozów na terenie naszego województwa wzrośnie do 24 egzemplarzy, głównie 200-konnych VW Passatów (13 egz.) i 150-konnych Skód Octavia.

 

 

 

Wiele wskazuje na to, iż najnowsze nabytki gdańskiej „drogówki” staną się szczególnie skutecznym orężem w walce z piratami. Zacznijmy od walorów trakcyjnych VW Passata 2.0 TSI.  Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.984 cc, mocy 147 kW (200 KM) i momencie obrotowym 280 Nm przy 5000 obr/min zapewnia samochodowi prędkość maksymalną 210 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s.

 

 

 

Główny atut obydwu Passatów tkwi jednak w ich wyposażeniu dodatkowym, stricte policyjnym. Oprócz niezawodnej łączności radiowej i szybkiego dostępu do policyjnej bazy danych, patrolujący drogi funkcjonariusze zostali uzbrojeni w wideorejestratory z dwoma kamerami (do filmowania pojazdów z przodu i z tyłu) oraz pamięcią 2 x 250 gigabajtów, wystarczającą do zarchiwizowania ponad miesięcznej pracy radiowozu. Obiektywy kamer posiadają filtry polaryzacyjne niwelujące refleksy świetlne odbijające się od szyb (dzięki czemu łatwiej rozpoznać kierowcę filmowanego auta), a zmodernizowane, bardziej intuicyjne, menu widerejestratorów ułatwia ich obsługę i pozwala skupić się patrolowi na bezpiecznym prowadzeniu samochodu.

 

Niżej podpisany nie ukrywa swojej akceptacji dla tego rodzaju policyjnych inwestycji. Mówiąc krótko – postawić wideoradar w krzakach potrafi każdy dureń, włącznie z gminnymi urzędnikami liczącymi na łatwe skubanie zmotoryzowanych przejeżdżających przez ich wsie. Sęk w tym, że tego rodzaju pułapki są bardzo szybko namierzane i sygnalizowane, a sztuczne ograniczanie prędkości na odludziu do 50 km/h wzbudza tylko wściekłość zmotoryzowanych i – co gorsze – przyczynia się do ich obojętności oraz braku reakcji na ograniczenia rzeczywiście uzasadnione.

 

Tymczasem kontrola dynamiczna – realizowana w normalnym ruchu  drogowym – pozwala wychwycić nie tylko przekroczenia dopuszczalnej prędkości ale także szereg innych, równie niebezpiecznych, zachowań.

 

Wymownym potwierdzeniem tej tezy jest dotychczasowy plon pracy dwudziestu radiowozów z wideorejestratorami, będących w dyspozycji pomorskiej policji. W roku ubiegłym ich załogi wychwyciły 22.785 wykroczeń. Oczywiście, gros stanowiło tutaj przekroczenie dopuszczalnej prędkości (dokładnie 14.076 pozycji) lecz dla statystyk wypadków z ofiarami śmiertelnymi i rannymi nie mniejsze znacznie mają takie występki jak:
nie ustąpienie pierwszeństwa pieszym (91)
nieprawidłowe wyprzedzanie (1.810)
przejeżdżanie linii ciągłej (1.544)

nieprawidłowa zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu(363)
nie dostosowanie się do znaków lub sygnałów drogowych (1.287).

 

 

 

Byłoby fatalnie, gdyby tego rodzaju, najskuteczniejsza z drogowych prewencji, poległa na ołtarzu jakichś „oszczędności”. Zwłaszcza, że na jej korzyść przemawia nawet sucha statystyka z 2008 roku – jedno ujawnione wykroczenie na 22,5 km przejechanych przez dyżurujący radiowóz z wideorejestratorem.

 

Zapobieganie wypadkom (a nie tylko usuwanie ich skutków) ma szczególne znacznie także dla GTC jako koncesjonariusza północnego odcinka autostrady A-1. Przez wiele miesięcy był to jeden z nielicznych fragmentów autostrad w Europie bez zdarzeń z najtragiczniejszymi ofiarami. Śmierć motocyklisty do jakiej doszło w okolicach Nowych Marz w sobotę, 4 kwietnia br. przerwała wprawdzie tę chwalebną statystykę lecz nadal jest o co walczyć. Zwłaszcza w zestawieniu z doświadczeniami innych fragmentów polskich autostrad, np. A-4.

 

GTC w staraniach o maksymalne bezpieczeństwo użytkowania podległej trasy liczy nie tylko na policję. Niewielu zmotoryzowanych zdaje sobie sprawę z tego, jak daleko zaawansowane jest bierne monitorowanie ruchu na autostradzie. Począwszy od licznych kamer rejestrujących każdy samochód, poprzez mobilny nadzór służb autostradowych (odpowiednik „żółtych aniołów” na autostradach niemieckich) aż do możliwości biletowego określenia (godzina wjazdu i wyjazdu) przeciętnej szybkości samochodu.

 

A propos ostatniego z wymienionych narzędzi… Dotychczasowy „rekord” przejazdu między bramkami w Nowych Marzach i w Rusocinie wynosi dokładnie 30 minut, co daje przeciętną 180 km/h. I największe zaskoczenie – nie sądzę, aby więcej niż 1 procent czytelników „MOTO” mógło przypuszczać, że sprawcą tego wyczynu jest kierowca… Fiata Doblo.

 

 

Nie tylko z dziennikarskiego obowiązku, ale przede wszystkim dla podkreślenia jakościowego znaczenia wtorkowej uroczystości, odnotowujemy jej głównych uczestników. Są nimi:
Wojciech Mąkinia, członek zarządu Gdańsk Transport Company S.A. (na zdjęciu w środku),
Zbigniew Macczak, zastępca komendanta wojewódzkiego policji w Gdańsku (trzeci od prawej),
Lech Kardasiński, prezes fundacji „Bezpieczni w Ruchu Drogowym” (drugi od prawej),
Janusz Staniszewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP (pierwszy od prawej).
Jarosław Nowakowski, kierownik sprzedaży w firmie „Wątarski” (pierwszy od lewej).

 

Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
(28.04.2009)

MERCEDESY KLASY S W WERSJI AMG NOWY VOLKSWAGEN GOLF GTI

Powiązane wpisy

SCANIA POLSKA: DOBRE WYNIKI, NOWE WYZWANIA

KRONIKA

SCANIA POLSKA: DOBRE WYNIKI, NOWE WYZWANIA

JESZCZE ŻYWIĄ…

KRONIKA

JESZCZE ŻYWIĄ…

PIERWSZE STRZELANIE GDAŃSKICH SOKOŁÓW

KRONIKA

PIERWSZE STRZELANIE GDAŃSKICH SOKOŁÓW

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2021
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • REPORTAŻ
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2021
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT