TOYOTA YARIS 1.0 16V 5D
Już pierwsze kilkadziesiąt kilometrów przejechane Toyotą Yaris przekonuje, że tytuł europejskiego „Samochodu Roku 2000”, jaki przyznano temu modelowi dwa lata temu, nie był bynajmniej wyróżnieniem na wyrost. Mimo reprezentowania segmentu B, a więc jednego z najniższych w klasyfikacji samochodów, Yaris okazuje się autem nie tylko praktycznym i ekonomicznym ale także przestronnym i eleganckim. Jego konstruktorom udało się osiągnąć więcej niż satysfakcjonujący kompromis między niewielkimi gabarytami zewnętrznymi samochodu (np. długość tylko 3,61 m), a wystarczającą ilością miejsca dla czterech wygodnie siedzących osób i ich bagażu. Imponującą, jak na tę klasę, przestrzeń kabiny uzyskano m.in. dzięki przedłużeniu rozstawu osi oraz znaczącej, półtorametrowej wysokości auta.
Te rozwiązania sprawiają, że po zajęciu miejsca za kierownicą Yarisa odnosi się wrażenie prowadzenia samochodu znacznie większego niż w rzeczywistości. To wrażenie wzmacnia doskonała widoczność drogi, jaką gwarantuje wyższa od standardowej, pozycja kierowcy. Na brak miejsca nie mogą również narzekać pasażerowie siedzący z tyłu. Gdy ich nie ma, można złożyć tylne fotele i uzyskać sporą przestrzeń bagażową.
Dla samochodowych tradycjonalistów pewnym zaskoczeniem będzie tablica wskaźników Yarisa, oparta wyłącznie na wyświetlaczach cyfrowych. Na szczęście można się do tego stosunkowo szybko przyzwyczaić zwłaszcza, że cyfry określające aktualną prędkość samochodu są stosunkowo duże. W warunkach jazdy dziennej z włączonymi światłami mijania, znacznym udogodnieniem jest możliwość zwiększenia jaskrawości wskazań wyświetlaczy.
Szczególnie mocnym atutem Yarisa jest jego silnik zbudowany w technice VVT-i, zastosowanej w klasie małych samochodów po raz pierwszy. Z jednego litra pojemności konstruktorzy „wykrzesali” aż 68 KM mocy, co przy niewielkiej masie auta sprawia, że jest ono wyjątkowo dynamiczne, a przy tym stosunkowo oszczędne w zużyciu paliwa. Za wadę 16-zaworowej jednostki napędowej poczytujemy natomiast jej stosunkowo głośną pracę.
Mimo niewielkich gabarytów Yaris jest samochodem bezpiecznym. Solidna konstrukcja nadwozia z mocnymi słupkami, belkami drzwiowymi chroniącymi przez bocznym uderzeniem oraz ochroną głowy, pomaga znacznie zmniejszyć ryzyko urazów w czasie wypadku. Poduszki powietrzne zarówno dla kierowcy jak i pasażera oferowane są w standardowym wyposażeniu wszystkich modeli (z wyjątkiem podstawowego). Pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu posiadają napinacze i mechanizm ograniczający siłę napinania.
Yaris prowadzi się pewnie i bezpiecznie, zwłaszcza w warunkach jazdy miejskiej, gdzie znaczącą rolę odgrywa przegląd sytuacji oraz przyspieszenie i zwrotność pojazdu. Jednak mimo niezłego zawieszenia oraz obniżonego środka ciężkości, nie radzimy potencjalnym użytkownikom tego auta sprawdzać jego prędkości maksymalnej na naszych, poprzecinanych wybojami lub koleinami, drogach. Prawa fizyki są bowiem nieubłagane, a Yaris – krótki i wysoki.
Tekst i zdjęcia
Henryk Jezierski
Dane techniczno-eksploatacyjne:
Silnik:
Rodzaj: benzynowy VVT-i (inteligentne zmienne czasy zaworów)
Pojemność skokowa: 998 cc
Liczba i układ cylindrów: 4, rzędowy
Liczba zaworów: 16
Rodzaj zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa
Moc: 68 KM/50 kW przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 90 Nm przy 4100 obr/min
Skrzynia biegów:
Rodzaj: mechaniczna o 5 przełożeniach
Hamulce
Przód: tarczowe
Tył: bębnowe
Ogumienie
175/65 R 14
Osiągi
Prędkość maksymalna: 156 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: ok. 12 s
Przyspieszenie od 0 do 400 m: 17,9 s
Zużycie paliwa na trasie: 5,0 l/100 km
Zużycie paliwa w mieście: 6,8 l/100 km
Wymiary i masy:
Wymiary zewnętrzne (długość/szerokość/wysokość): 3610/1660/1500 mm
Rozstaw osi: 2370 mm
Wymiary wewnętrzne (długość/szerokość/wysokość): 1800/1380/1265 mm
Pojemność bagażnika: 205 – 305 l
Zwis przedni: 715 mm
Zwis tylny: 525 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Masa własna: 820 – 940 kg
Wybrane wyposażenie standardowe:
poduszka powietrzna kierowcy, poduszka powietrzna pasażera, radioodtwarzacz stereofoniczny, immobilizer, regulowana kolumna kierownicy, cyfrowy obrotomierz, komputer pokładowy, przesuwana tylna kanapa, wspomaganie kierownicy.
Cena wersji testowanej (stan na 15 października 2001):
37.900 zł