MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
20 lutego 2009

VOLKSWAGEN GOLF V

DEFINITYWNE POŻEGNANIE LUDU

Wprawdzie Volkswagen Golf piątej generacji trafił na okładkę i do wnętrza „MOTO” już w lipcu ub. r., a więc kilka miesięcy przed jego oficjalną premierą lecz była to prezentacja bez możliwości osobistego zweryfikowania prawdziwości nadesłanych materiałów prasowych. Na takowe przyszło poczekać do 20 stycznia br., kiedy to kilkudziesięciu dziennikarzy z całej Polski miało okazję sprawdzić Golfa V w warunkach zimowych, czyli ponadprzeciętnie trudnych.

 

Zacznijmy od sprawy zasadniczej. Wbrew treści zawartej w nazwie marki oraz deklaracjom producenta najpopularniejszego z niemieckich samochodów (ponad 22 mln sprzedanych aut w ciągu 30 lat!) nie jest to już samochód dla ludu. Powątpiewamy bardzo w firmowe zapewnienia, że „nowy Golf, podobnie jak poprzednie modele, znajdzie nabywców we wszystkich warstwach społecznych, niezależnie od wykształcenia i dochodów”. Wydaje się, iż mniej zamożni wielbiciele kultowego modelu będą musieli albo zupełnie zmienić obiekt zainteresowania, albo wziąć na wstrzymanie i poczekać, aż nowy Golf stanie się samochodem mniej nowym i dzięki temu bardziej dostępnym.

Najtańsza wersja „piątki” w najskromniejszej wersji wyposażenia (Trendline) z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra i mocy 75 KM kosztuje bowiem dokładnie 57.240 zł, tj. o blisko 10 tys. zł niż najtańsza „czwórka”. Niżej podpisany do jazd próbnych wybrał coś bardziej eleganckiego i dynamicznego (wersja Comfortline z turbodieslem o pojemności 1,9 litra i mocy 105 KM) lecz za takie auto trzeba zapłacić już 75.140 zł. Ba, i tak daleko mu do ceny wersji Sportline napędzanej 2-litrowym turbodieslem o mocy 140 KM, wynoszącej dokładnie 82.740 zł.

Gwoli ścisłości – cenowy „awans” Golfów nie znalazł również zrozumienia wśród znacznie zamożniejszych Niemców i nad głowami menedżerów Volkswagena gromadzą się ciemne chmury. Kto wie, czy prezes Bernd Pischetsrieder rychło nie podzieli losu swojego poprzednika Ferdinanda Piecha, który w kwietniu 2002 roku przypłacił stanowiskiem wybujałe ambicje uczynienia koncernu VW liderem pod względem najbardziej zaawansowanych (czytaj: najdroższych) technologii, dokładając do tego zakup – za 2 mld euro – tak ekskluzywnych firm, jak Bentley, Bugatti i Lamborghini. Pozostawmy jednak ten problem Niemcom.

Mimo wszystko, należy podkreślić, że w wyższych cenach nowego Golfa nie ma żadnego szalbierstwa. To naprawdę udany samochód. Nawiązując do dotychczasowej stylistyki nadwozia zdecydowanie odbiega od swoich poprzedników pod wieloma względami. Przede wszystkim – jest znacznie większy w każdym wymiarze (szerokość 1759 + 24 mm, wysokość 1483 + 39 mm, długość 4.204 + 57 mm), przesuwając się wyraźnie w stronę wyższej klasy samochodów. Wspomnieć należy także o charakterystycznym sposobie wytłoczenia blach, który przydaje autu optycznej dynamiki i siły.

Zajmując miejsce za kierownicą Golfa V nie spodziewajmy się fajerwerków doznań estetycznych, bo takowe są nie niemiecką lecz francuską lub włoską specjalnością. W Golfie wszystko jest jak w domu Hansa oraz Helgi, czyli na miejscu i poukładane. Osoby, które miały okazję jeździć Golfem poprzedniej generacji nie powinny mieć żadnych problemów z odszukaniem właściwego zegara czy użyciem wybranego manipulatora. Przejrzysta i ergonomiczna „architektura” deski rozdzielczej w połączeniu ze starannym wykończeniem i połączeniem jej detali jest w stanie zadowolić każdego zwolennika harmonii między formą i treścią.

Ruszamy zachowując pełny kontakt z dopasowanym fotelem oraz doświadczając szczególnej wygody w prowadzeniu auta. Już po kilkunastu minutach jazdy doznajemy uczucia pełnej integracji z samochodem. Mamy pełny przegląd sytuacji na drodze, czujemy gabaryty auta, wiemy jak „zbiera” nierówności nawierzchni drogi i czego możemy oczekiwać od ponad 100-konnego, cicho mruczącego turbodiesla.

A są to wrażenia więcej niż satysfakcjonujące. Dotyczy to zwłaszcza pracy nowego zawieszenia, udanie łączącego komfort z dynamiką jazdy i harmonijnie współgrającego z silnikiem, nie najmocniejszym wprawdzie lecz wystarczającym do uczynienia Golfa samochodem żwawym i zarazem tanim w eksploatacji. Szkoda, że aby tego doświadczyć trzeba najpierw pokonać barierę cenową. Ten, komu to się uda z pewnością nie będzie żałował. Piąta generacja Golfa nie tylko kultywuje najlepsze tradycje swojej marki ale dodatkowo wprowadza ją na salony wypełnione klientami o wyższych wymaganiach. A co z mniej zamożnym ludem? Nic. Niemiecki ma w odwodzie VW Polo, natomiast polski może przerzucić swoje uczucia na… Skodę Fabia (też z Grupy Volskwagena) lub poczekać parę lat na pierwsze ogłoszenia w działach „samochody używane”.

Henryk Jezierski

TOYOTA YARIS 1.0 16V 5D KAWASAKI: BLOKOWANIE DŹWIGNI HAMULCA

Powiązane wpisy

20150714_yamaha_tricity_02

OD PIERWSZEGO WRAŻENIA

YAMAHA TRICITY 125 cc

20110303_webasto_dualtop_09

OD PIERWSZEGO WRAŻENIA

OGRZEWANIE POSTOJOWE WEBASTO DUAL TOP RHA-100

20101118_cosy_paws_04

OD PIERWSZEGO WRAŻENIA

GRZEJNIK KWARCOWY TANSUN COSYPAWS 0,75 kW

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2021
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • REPORTAŻ
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2021
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT