MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
21 lutego 2009

VW Passat

 

W historii koncernu Volkswagena nazwa „Passat” ma swój wymiar symboliczny. Przypomnijmy, że passat to stały wiatr wiejący z kierunków wschodnich w strefie podzwrotnikowej. Nazwanie nowego modelu auta w 1974 roku Passatem symbolicznie nawiązuje do tych jego właściwości. W prasie niemieckiej odtąd często mówiło się o „powiewie świeżego wiatru” z Wolfsburga, siedziby koncernu VW.
Ma to swoje uzasadnienie. Otóż na początku lat siedemdziesiątych Volkswagen przeżywał ogromny kryzys. Gwałtownie malała sprzedaż niezawodnych dotąd VW 1200-1303 („Garbusów”). Tymczasem konstruktorzy z Wolfsburga w żaden sposób nie chcieli odejść od prastarych koncepcji budowy samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu. Ich nowe prototypowe modele ciągle miały tylny napęd. Francuzi okazali się bardziej dalekowzroczni. Przypomnijmy, że w tym czasie produkowali oni już wiele modeli popularnych samochodów z przednim napędem.

 

Dziś niewielu już pamięta, że wspomniane „ożywcze wiatry” Volkswagen w gruncie rzeczy zawdzięcza firmie… Audi. Wraz z zakupieniem tej firmy i jej konstrukcyjnego dorobku Volkswagen przejął kilka modeli samochodów. Wśród nich znalazło się Audi 80 i to właśnie ono przyczyniło się do szybkich narodzin Passata. Model ten wszedł do produkcji już w 9 miesięcy od pojawienia się na taśmach fabrycznych Audi 80. Rzecz w tym, iż były to auta niezwykle do siebie podobne. Różniły się wprawdzie nadwoziem, ale miały przecież identyczne silniki, takie same skrzynie biegów, napęd na przednie koła oraz jednakowe zawieszenie przednie. A zawieszenia tylne różniły się tylko nieznacznie między sobą.
Był to ciekawy okres produkcji w koncernie Volkswagena. Wytwarzano wówczas VW Polo oparty w pełni na modelu Audi 50, skonstruowanego od nowa Golfa oraz – tylko trochę zmienionego w porównaniu z Audi 80 – Passata. Trzeba przyznać, że właśnie on cieszył się od początku powodzeniem z uwagi na swe większe wymiary (miał on wtedy długość 4,19 m) i wygodę jazdy. Dotyczyło to zwłaszcza odmiany kombi, która miała wielu swoich zwolenników. Dopiero jednak w 1988 roku nowy Passat na dobre uwolnił się od Audi 80. Wtedy właśnie umieszczono w nim silnik poprzecznie. Trzeba przyznać, ze Volkswagen zadbał o swoich wiernych klientów . Ciągle modernizował Passata , a w 1996 r. pojawił się nowy model już o długości 4,68 m, znowu budowany na płycie podłogowej Audi A4 z silnikiem umieszczonym… wzdłużnie. Historia lubi się powtarzać…

Historia modelu

1973 Początek produkcji VW Passata
1977 Niewielkie zmiany konstrukcyjne nadwozia
1978 Zastosowanie w niektórych wersjach silnika wysokoprężnego o mocy 50 KM
1979 Pojawienie się na rynku odmiany Gli z silnikiem o mocy 110 KM
1980 Znacząca modernizacja modelu. Większe i bardziej wygodne nadwozie, silniki również w wersji 5-cylindrowej
1980, kwiecień Wersja kombi Variant
1988, luty Zmiana modelu. Inaczej ukształtowany tył nadwozia
1988, czerwiec Zaoferowanie klientom silnika 1,6 l TD
1989, luty Wprowadzenie do produkcji silników o pojemności 2,0 l, 16V i mocy 136 KM
1989, wrzesień Uruchomienie produkcji silnika wysokoprężnego o pojemności 1,9 l z katalizatorem
1991, sierpień Rozpoczęcie produkcji wersji auta z silnikami Diesla o pojemności 1,9 l z katalizatorem oraz 2,8 l, V6 o mocy 174 KM
1993 Modernizacja modelu
1996 Pojawienie się na rynku nowego modelu Passata

+ ZALETY

  • Bardzo przestronne wnętrze
  • Duży bagażnik
  • Komfortowe resorowanie
  • Silniki o wysokiej kulturze pracy
  • W autach wyprodukowanych po 1996 roku wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów

– WADY

  • Do 1993 roku nierówna jakość wykończenia
  • Nieszczelne przewody hamulcowe
  • Utrudnione włączanie biegów (szczególnie biegu wstecznego)
  • Szybkie zużywanie się półosi napędowych
  • Korozja układu wydechowego
  • Nie zawsze dobrze dopasowane drzwi
  • W wersji kombi: hałasy dobiegające z tylnej części nadwozia
  • Usterki w zawieszeniu (najstarsze modele)

Opinie specjalistów

Na wstępie generalna uwaga. Passat ma już bardzo długą historię. Zebrane tu opinie dotyczą samochodów z różnych lat produkcji. Nie wszystkie więc z nich mają swoją rację bytu w odniesieniu do konkretnego rocznika samochodu. Z tego względu cytowana listę usterek należy traktować z odpowiednią dozą ostrożności. Dotyczy to szczególnie nowszych wersji tego samochodu. Z biegiem lat Volkswagen, usuwał wiele niegdyś nagminnych usterek występujących w trakcie eksploatacji tego auta.

Oto lista najczęściej rejestrowanych usterek:

  • Utrudnione włączanie biegów
  • Niepewne zamocowanie dźwigni biegów (nadmierne luzy)
  • Odmawiający posłuszeństwa zamek centralny
  • Nieszczelna przednia szyba, czasami pokrywająca się mlecznym nalotem
  • Urywanie się linki regulacji gazu
  • Uszkodzenia alternatora
  • Awaryjne pęknięcia paska klinowego i zębatego (szczególnie w wersjach „D” do 1989 roku)
  • Nieszczelności w układzie chłodzenia
  • Usterki w układzie zaworowym (starsze modele)
  • Defekty elektrycznych mechanizmów szyb
  • Uszkodzenia i przecieki w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego prowadzące do przepalania uszczelki podgłowicowej
  • Wadliwe uszczelki podgłowicowe

Znawcy jednak twierdzą, że jest to pojazd o dużej trwałości. Przebiegi bez naprawy w granicach 300 tys. km nie należą do rzadkości.

Doświadczenia płynące z testów drogowych:

W teście długotrwałym na dystansie 60 tys. km, w badanym Passacie Variancie TD, zanotowano następujące uszkodzenia. Po przebiegu 57 411 km wymieniono uszkodzoną skrzynię biegów wraz z półosiami napędowymi. Przy stanie licznika 59 467 km, trzeba było wymienić pasek rozrządu. Zanotowano też utrudnione załączanie pierwszego biegu. W innym samochodzie, który służył do kurierskich podróży w trakcie przejechanych 200 000 km zanotowano po 30 tys. uszkodzenie kompresora, przy stanie licznika 51 tys. km pojawiły się defekty w układzie wydechowym, po 72 tys. km zablokował się tłoczek w zacisku hamulcowym, Nieszczelności zaworów stwierdzono przy stanie licznika 93 tys. km. Po przejechaniu 122 tys. km uległ uszkodzeniu elektryczny napęd podnoszenia szyb i wreszcie przy stanie licznika 195 tys. km pojawiły się nieszczelności w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego.
Z kolei w przeprowadzonym w Niemczech w 1988 roku długodystansowym teście drogowym (100 tys. km) w Passacie GL z silnikiem 1984 cc 16V stwierdzono stosunkowo mało uszkodzeń. Po przebiegu 61 222 km wymieniono przednie tarcze hamulcowe. Natomiast przy wskazaniach licznika 80 923 km należało wymienić przepływomierz powietrza w układzie wtryskowym benzyny. Z kolei po 91 923 km uległ uszkodzeniu wąż w układzie wspomagania hamulców. Tarcze hamulcowe okazały się niezbyt trwałe, bo po raz kolejny trzeba było je wymienić przy wskazaniach licznika 102 710 km.
Samochód ten zużywał w trakcie testu średnio 10,3 l benzyny na 100 km. Minimalne jej zużycie wynosiło 8,4 l/100 km, a maksymalne 15,2 l/100 km. Natomiast rewelacyjnie niskie okazało się zużycie oleju. Wynosiło ono 0,131 l/100 km.
W szczegółowym teście przeprowadzonym w 1993 roku przez niemiecki ADAC, najwyżej oceniono (VW Passat GL 2,0, skala ocen 1 – najwyższa, 5 – najniższa) właściwości jezdne tego auta (1,3), wnętrze (1,9) oraz komfort jazdy (2,0). Najniższą notę przyznano silnikowi i przeniesieniu napędu (2,5), bezpieczeństwo oceniono na 2,4 pkt., a ogrzewanie i klimatyzację na 2,3. Jednak w skali ADAC oznacza to, że samochód ten jest oceniany generalnie jako „dobry”.

Usterki rejestrowane w trakcie przeglądów:

Stosunkowo wrażliwe na uszkodzenia okazało się zawieszenie kół. Już po 7 latach eksploatacji rejestrowano 11,5 proc, takich usterek. Po 10 latach ich liczba wrastała do 15,7 proc. Istotną usterką okazała się nieszczelność przewodów hamulcowych. W autach 10-letnich ich liczba sięgała aż 20,6 proc. W bardzo starych samochodach dawała się we znaki silna korozja. Wśród samochodów 10-letnich odnotowywano ją w 38,1 proc. aut. Oczywiście, jak już wspominaliśmy, dane te dotyczą wcześniejszych modeli, bo w autach produkowanych w minionym dziesięcioleciu zabezpieczenie antykorozyjne okazało się już bez zarzutu.

Opinie użytkowników

Passat w wersji kombi jest niewątpliwie jednym z najbardziej uznanych samochodów, przydatnych zwłaszcza do celów turystycznych, handlowych i usługowych. Wersje z silnikami Diesla są chętnie wykorzystywane przez użytkowników, którzy przemieszczają się często na długich trasach. Zresztą nie wszystkie odmiany Passata charakteryzuje wysokie zużycie paliwa. Są i takie wersje jak np. Variant TD, który spala na trasie od 6,1 do 7,3 l oleju napędowego na 100 km. Starsze wydania tego auta mogą dziś, co prawda, razić swymi kanciastymi liniami nadwozia, ale chyba nie wszyscy amatorzy Passata biorą to pod uwagę. Przypomnijmy jeszcze, że w 1997 roku VW Passat w czytelniczym konkursie „Auto nr 1 w Europie” uzyskał największą liczbę punktów i zajął pierwsze miejsce wśród 25 ocenianych aut. Generalnie użytkownicy tego auta chwalą sobie przede wszystkim wygodę jazdy, komfort zawieszenia i nieprzeciętne własności trakcyjne.

Szczepan Kryda
(Prawa autorskie zastrzeżone)

SEAT Ibiza TOYOTA Corolla

Related Posts

laguna-1

BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH

RENAULT LAGUNA

golf_III_1

BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH

VW Golf III

corolla

BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH

TOYOTA Corolla

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT