MOTO.MEDIA.PL
  • HOME
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
16 lipca 2015

YAMAHA TRICITY 125 cc

Tekst ten z pełnym przekonaniem rekomenduję tym spośród posiadaczy prawa jazdy kategorii B, którzy chcieliby skorzystać z przywileju użytkowania motocykla z silnikiem o pojemności do 125 cc, a jednocześnie są świadomi swoich ograniczonych umiejętności w prowadzeniu jednośladu. Zwłaszcza, że pojęcie „jednośladu” wobec proponowanego pojazdu to pojęcie tyleż umowne, co nie oddające jego dodatkowych atutów.

 

Yamaha Tricity 125 to pierwszy trójkołowiec w historii japońskiego koncernu. Tak późny debiut wobec np. włoskiego Piaggio MP3 sugerować może sromotną przegraną z europejską konkurencją już na starcie. Nic z tych rzeczy. O przesłaniu, jakie towarzyszyło rozpoczęciu prac nad tym pojazdem pisaliśmy obszernie w marcu ubiegłego roku, patrz „Yamaha Tricity – nowy rodzaj mobilności”. Tam też przedstawiliśmy bliżej nowatorski i opatentowany system Tricity Leaning Multi Wheel (LMW – wielokołowiec o pochylających się kołach), dzięki któremu Yamaha ma wszelkie dane  ku temu, aby niebawem stać się przynajmniej jednym z czołowych  reprezentantów tego segmentu.

 

Praktyczne cechy koncepcji opracowanej przez zespół projektowy pod kierunkiem Kazuhisy Takano (na co dzień… inżyniera w dziale wyścigowym MotoGP Yamahy) mieliśmy okazję poznać podczas tygodniowych jazd testowych trójkołowcem udostępnionym przez gdańską firmę KMJ.

Skłamałbym pisząc, że Tricity zwala z nóg swoją stylistyczną urodą. Owszem, przyciąga wzrok lecz głównie za przyczyną nietypowego rozwiązania w postaci dwóch przednich kół, na dodatek znacznie większych od tylnego. Wrażenia estetyczne schodzą jednak na plan dalszy, gdy zasiądziemy za kierownicą tego pojazdu i ruszymy „w miasto”. Rychło okazuje się, że dla konstruktorów priorytetem były przede wszystkim funkcjonalność, łatwość prowadzenia oraz zminimalizowanie zagrożeń typowych dla jazdy jednośladem. Potwierdziło się zarazem zapewnienie inż. Takano, że w pracy nad nowym projektem korzystał z uwag nie np. wielokrotnego mistrza świata Valentino Rossiego lecz… własnej żony, która szczerze mówiła, co w jeździe skuterem sprawia jej największą trudność.

W takich oto okolicznościach powstał pojazd znacznie przewyższający swoimi walorami trakcyjnymi standardowy skuter o tej samej pojemności. Dwa przednie koła „potulnie” skręcające w tym samym kierunku i pochylające się w zakrętach z zachowaniem idealnej równoległości nie tylko zwiększają stabilność jazdy ale także zmniejszają ryzyko poślizgu. Dodatkowo, dzięki większej średnicy i niezależnym, podwójnym amortyzatorom lepiej tłumią nierówności nawierzchni, a dodatkowy trzeci hamulec tarczowy ma bezpośredni wpływ na skrócenie drogi hamowania o ok. 20 – 30 proc. wobec skutera standardowego.

 

Co ważne, mimo zastosowania skomplikowanego technologicznie układu równoległobocznego Japończykom udało się ograniczyć masę  do ledwie 152 kg. To mniej niż waży wiele tradycyjnych skuterów z silnikami o tej samej pojemności, włącznie z siostrzaną Yamahą X-Max 125. Tak niska masa sprawia, że trójkołowiec jest w stanie utrzymać na postoju nawet filigranowa osoba i zbędne w tym wypadku wydaje się stosowanie systemu blokującego pojazd w pozycji pionowej, znanego choćby ze wspomnianego wcześniej Piaggio MP3. Przy okazji: ten model z silnikiem 125 cc kosztuje 28 tys. zł, o 11 tys. więcej niż Yamaha Tricity w droższej wersji z systemem ABS. Tę relację cenową uważam również za istotny atut propozycji japońskiego koncernu i dobry prognostyk na zdobywanie rynku.

Wieloletnie, motocyklowe nawyki niżej podpisanego sprawiły, że początkowo z walorów Tricity korzystałem z pewną asekuracją. Potem przyszło miłe zaskoczenie skutecznością hamulców, pewnością i stabilnością przechyłów podczas pokonywania zakrętów, efektywnym „zbieraniem” nierówności nawierzchni oraz kompensowaniem uślizgu koła tylnego, gdy po pierwszym deszczu na jezdni tworzyła się wodno-pyłowa emulsja. Mimo to, zainteresowanym zdecydowanie polecam wersję z ABS-em. Droższą wprawdzie o 2 tys. zł lecz przydatną w trudnych warunkach drogowych. Przednie koła, jakkolwiek zdublowane i większe, również są narażone na poślizg, co znamy choćby z realiów samochodowych. Z akcesoriów oferowanych dla Tricity na pewno wybrałbym wysoką owiewkę. Kosztuje 779 zł lecz może wydłużyć skuterowy sezon o co najmniej dwa miesiące, a ponadto zapewnia czystość garderoby nie gorszą niż za kierownicą kabrioletu.

Podoba mi się w Tricity również konsola z ciekłokrystalicznym  wyświetlaczem – nie „przegadanym”, pokazującym najbardziej istotne parametry, ważność których określona jest stosowną wielkością cyfr. Są to kolejno: prędkość, czas, temperatura zewnętrzna i przebieg.

Producent nie podaje prędkości maksymalnej, więc próbowaliśmy określić ją doświadczalnie sami na Obwodnicy Południowej Gdańska. Wyszło 103 km/h z wiatrem i 94 km/h w drugą stronę. Średnia zatem to 98,5 km/h. Jestem przekonany, że osoba o wadze nie przekraczającej 75 kg spokojnie przekroczyłaby „setkę” w obydwie strony. To zresztą i tak ponad dwukrotnie więcej niż trzeba, aby stracić życie.

Yamaha Tricity jak każdy pojazd mechaniczny (roweru nie wyłączając) wymaga od użytkownika rozsądku, poprawnej techniki jazdy, znajomości przepisów drogowych i zdolności przewidywania. Niewątpliwą zaletą tego trójkołowca jest jednak znaczące wsparcie powyższych cech dzięki przemyślanemu użyciu najnowszych technologii. To się opłaca w każdym wymiarze – od bezstresowego (na czas!) dojazdu do pracy w zatłoczonych aglomeracjach po przyjemność weekendowego podróżowania tam, gdzie samochód nie dojedzie.

Tekst i zdjęcia:
Henryk Jezierski
(16.07.2015)

 

DANE TECHNICZNE

 

SILNIK

 

Typ: jednocylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 2-zaworowy
Pojemność: 124,8 cc
Średnica x skok tłoka: 52,4 mm x 57,9 mm
Stopień sprężania: 10,9 : 1
Moc maksymalna: 8,1 kW przy 9.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 10,4 Nm przy 5.500 obr./min
Układ smarowania: mokra miska olejowa
Układ paliwowy: wtrysk paliwa
Układ zapłonu: TCI
Układ rozrusznika: elektryczny
Skrzynia biegów: automatyczna z pasem klinowym 

 

PODWOZIE

Układ przedniego zawieszenia: widelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszenia: wahaczowe
Hamulec przedni: podwójny tarczowy o średnicy 220 mm
Hamulec tylny: hydrauliczny jednotarczowy o średnicy 230 mm
Opona przednia: 90/80-14
Opona tylna: 110/90-12

 

 

WYMIARY

Długość całkowita: 1.905 mm
Szerokość całkowita: 735 mm
Wysokość całkowita: 1.215 mm
Wysokość siodełka: 780 mm
Rozstaw osi: 1.310 mm
Minimalny prześwit: 120 mm
Waga w stanie gotowym do jazdy: 152 kg / ABS 156 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 6,6 l

 

 

CENA WERSJI PODSTAWOWEJ (z ABS)

14.990 zł (16.990 zł)

 

 

REKLAMY:

 

AUTORYZOWANY DEALER YAMAHA
sprzedaż, serwis, części
KMJ
80-314 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 295
tel. 58 520 78 59 (salon)
tel. 58 520 78 38 (serwis, zamawianie części)
e-mail: kmj@yamaha-dealer.pl 

 

TOYOTA RAV, YARIS i HILUX: PODUSZKI STRZELAJĄCE ODPRYSKAMI ZMODERNIZOWANA KLASA A

Related Posts

20110303_webasto_dualtop_09

OD PIERWSZEGO WRAŻENIA

OGRZEWANIE POSTOJOWE WEBASTO DUAL TOP RHA-100

20101118_cosy_paws_04

OD PIERWSZEGO WRAŻENIA

GRZEJNIK KWARCOWY TANSUN COSYPAWS 0,75 kW

cdf45-01

OD PIERWSZEGO WRAŻENIA

LODÓWKA WAECO CoolFreeze CDF-45

Kategorie

  • (D)EFEKTY
  • AKTUALNOŚCI
  • BEZ CENZURY
  • BLASKI I CIENIE SAMOCHODÓW UŻYWANYCH
  • FELIETONY, KOMENTARZE, POLEMIKI 1977 – 2023
  • FOTO-PRZESTROGA
  • GALERIE
  • JEDNOŚLADY
  • KOŚCIÓŁ
  • KRONIKA
  • MOTO-TECHNIKA
  • OD PIERWSZEGO WRAŻENIA
  • OGŁOSZENIA
  • OSTRZEGAMY, ODRADZAMY
  • OTRZYMALIŚMY, WYSZUKALIŚMY
  • PREMIERY
  • PUBLICYSTYKA
  • SERWIS AUTORYZOWANY
  • SOKÓŁ GDAŃSK
  • SPORT, TURYSTYKA
  • ZAPISKI PODSĄDNEGO
  • ŻYDOKOMUNA W REALIACH POLSKICH 1926 – 2023
MOTO.MEDIA.PL
  • Strona główna
  • O NAS
  • REKLAMA
  • AUTO MOTO MARKET
  • KONTAKT
  • Polityka prywatności
Copyright © MOTO.media.pl & PolskaWolna.pl All Rights Reserved

Dobrowolne wpłaty na rozwój portalu:

PLN – PKO Inteligo nr 50 1020 5558 1111 1172 6980 0030
USD – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0358 3184
EUR – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL36 1020 1811 0000 0502 0358 3150
GBP – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL39 1020 1811 0000 0902 0389 4755
CHF – BIC/SWIFT: BPKOPLPW IBAN: PL88 1020 1811 0000 0502 0389 4748

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę plików cookies w swojej przeglądarce.
Polityka prywatności OK, ROZUMIEM
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT