YAMAHA TRICITY – NOWY RODZAJ MOBILNOŚCI
Przeciążenie ruchu drogowego jest dużym problemem w wielu europejskich miastach. Do tego dochodzą rosnąca świadomość ekologiczna i niższe zarobki konsumentów, które skłaniają do szukania nowych rozwiązań w transporcie miejskim. Yamaha pracuje nad rozwiązaniami z zakresu New Mobility (Nowej Mobilności), których celem ma być ułatwienie poruszania się w mieście.
Całkowicie nowy Tricity jest pierwszym modelem Yamahy w segmencie New Mobility i reprezentuje nowe rozwiązanie w indywidualnym transporcie. W przeciwieństwie do wielu większych i cięższych pojazdów, Tricity został opracowany w oparciu o całkowicie nowe podejście, w którym kluczowymi elementami są lekkość, sportowa postawa, zwinność i łatwość użycia.
Alternatywne podejście
Dzięki dwóm przednim kołom, które automatycznie pochylają się podczas wchodzenia w zakręty, nowy Tricity zapewnia poziom zwinności zbliżony do skuterów, a przy tym zwiększoną pewność oraz poczucie stabilności. Koncentrując się na dostarczaniu przyjemności podczas jazdy, łatwości użycia i niskich kosztach, Yamaha Tricity jest w pełni przygotowany do tego, aby zrewolucjonizować transport miejski w całej Europie.
Konstruktorzy Tricity z Yamaha Motor Corporation skupili się na stworzeniu przyszłościowego konceptu, który zaoferuje mieszkańcom miast atrakcyjną i przystępną alternatywę. Kluczowymi celami w projektowaniu Tricity były:
* Prostota, łatwość i przyjemność z jazdy
* Lekkość i zwinność prowadzenia
* Zwiększone poczucie stabilności
* Wygoda w różnych warunkach jazdy
* Funkcjonalny i praktyczny miejski środek transportu
* Unikalna konstrukcja o innowacyjnej i zaawansowanej technologii
* Ciężar i ogólne rozmiary dostosowane do skutera klasy 125 cc
Nowe podwozie
Nowy mechanizm Tricity Leaning Multi Wheel (LMW – wielokołowiec o pochylających się kołach) został opracowany specjalnie przez Yamahę dla pojazdów New Mobility i zawiera opatentowany system, zaprojektowany tak, by zapewnić dobre poczucie stabilności, połączone ze sportowym i zwinnym charakterem prowadzenia.
Ukryty za lekką, przednią owiewką lekki system równoległoboczny umożliwia kierowcy przechylenie Tricity w podobny sposób, jak to się dzieje w konwencjonalnym skuterze dwukołowym. Elementy systemu równoległobocznego są przyłączone do widelca i główki ramy, a kiedy kierowca Tricity wchodzi w zakręt, ten system pozwala dwóm przednim kołom na równoległe nachylenie. W trakcie nachylania rozstaw dwóch przednich kół pozostaje niemalże taki sam, co zapewnia naturalne i intuicyjne pokonywanie zakrętów.
Kolejnym kluczowym elementem nowego mechanizmu LMW Yamahy jest użycie teleskopowego widelca typu tandem podpartego belką o dwóch odrębnych rurach dla każdego z kół. Tylne rury widelca funkcjonują jak prowadnice, podczas gdy przednie rury widelca przejmują rolę amortyzatora, oferując miękkie tłumienie o skoku 90 mm. System zawieszenia w każdym z przednich kół funkcjonuje oddzielnie, co zapewnia płynne i stabilne pokonywanie wyboistych nawierzchni i różnych warunków na drodze.
Lekkie odlewane koła ze stopu
Dla dobrej przyczepności oraz łatwości prowadzenia na różnych nawierzchniach Tricity został wyposażony w 14-calowe, aluminiowe przednie koła i opony 90/80-14. Te lekkie koła z trzema parami odlewanych szprych w kształcie litery „V” nadają nadwoziu Tricity, unikalny wizerunek. Z tyłu Tricity jest wyposażony w odlewane koło ze stopu, o średnicy 12 cali i oponę w rozmiarze 110/90-12.
Zunifikowany system hamulcowy (UBS)
Tricity jest wyposażony w zunifikowany system hamulcowy (Unified Brake System –UBS), który służy poprawieniu efektywności hamowania i zapewnieniu płynności podczas wytracania prędkości. Układ obsługuje dwie przednie tarcze o średnicy 220 mm i tylną tarczę w rozmiarze 230 mm. Gdy kierowca użyje lewej dźwigni ręcznego hamulca, system uruchomi hamulce na tylnym kole oraz na przednich, zapewniając zrównoważoną i efektywną moc hamowania. Po naciśnięciu tylko prawej dźwigni, układ włączy przednie hamulce, a po zaciśnięciu obu jednocześnie – UBS rozdzieli siłę hamowania na przedni i tylny hamulec.
Nowy silnik o pojemności 125 cc
Tricity jest zasilany nowym, chłodzonym cieczą, 4-suwowym silnikiem o pojemności 125 cc, który został zaprojektowany z myślą o dostarczaniu dobrego przyspieszenia począwszy od niskich prędkości, wraz z płynnym działaniem przy wyższych prędkościach. Silnik posiada specjalnie zaprojektowane systemy dolotowe i wydechowe, które poprawiają osiągi w typowo miejskich sytuacjach częstego ruszania i zatrzymywania się, sprawiając, że Tricity doskonale radzi sobie na zatłoczonych miejskich ulicach.
Nowy silnik jest wyposażony w specjalny cylinder z aluminiowego stopu, opracowany z użyciem najlepszej technologii odlewu, w której Yamaha przoduje. Tłok pracuje tutaj bezpośrednio na aluminiowej powierzchni bowiem cylinder nie posiada stalowego rękawa. Ta unikalna konstrukcja zapewnia doskonałą dystrybucję ciepła, co z kolei przyczynia się do stabilnej pracy silnika i większej efektywności smarowania.
Wysoką oszczędność zapewnia zastosowany w silniku system wtrysku paliwa Yamahy YMJET-FI, charakteryzujący się wysoką wydajnością spalania oraz płynnym przyspieszeniem przy niskich prędkościach w połączeniu z dobrym czuciem mocy w średnim i wysokim zakresie obrotów.
Napęd z silnika jest przekazywany na tylne koło za pomocą efektywnej przekładni CVT. Takie rozwiązanie gwarantuje łatwe i płynne przyspieszanie. Tricity jest idealnym środkiem transportu dla tych użytkowników, którzy mają niewielkie lub żadne doświadczenie w jeździe skuterem.
Lekki i kompaktowy
Tricity waży z płynami tylko 152 kg. Lekkie nadwozie jest wytrzymałe i łatwe do czyszczenia. Aluminiowe koła nisko utrzymują nieresorowaną masę, zapewniając zwinne prowadzenie oraz dobre właściwości zawieszenia. Konstrukcja nowej, wytrzymałej ramy rurowej oferuje także obszerną, płaską podłogę, przyczyniając się jednocześnie do redukcji masy.
Materiały źródłowe:
Yamaha Polska
(26.03.2014)